Barkod Tanımı


Barkod, çubuk kod ya da çizgi im, verilerin görsel özellikli makinelerin okuyabilmesi için çeşitli kodlama yöntemleriyle sunulmasıdır.

Orijinal olarak barkod, veriyi paralel çizgilerin genişlikleri ve boşlukları arasında saklardı, ama günümüzde noktasal şekiller, iç içe daireler ve görüntü içinde gizli şekiller gibi farklı türlerde de görülebiliyorlar.

Barkod, barkod okuyucu olarak da adlandırılan optik okuyucular ile okunabilir veya özel yazılımlarla görüntü içinden taranabilir. Barkod bilgisayara veri girişinin doğruluğunu ve hızını artıran Otomatik Tanıma Veri Toplama (OT/VT) uygulamalarında geniş bir kullanım alanı bulmaktadır.

Geleneksel olarak barkod kodlaması sadece rakamları sembolize ederken, yeni sembolojiler tüm ASCII karakter setine büyük harf ve daha fazlasını eklemiştir. Basit barkodların ihtiyaç duyduğu alana daha fazla bilgi sığdırma gereksinimi çizgiler yerine kare hücreleri içeren (bir tür İki boyutlu barkod) matrix kodların geliştirilmesine sebebiyet vermiştir. İç içe kodlar iki boyutlu ve tek boyutlu kodların karışımıdır ve geleneksel tek boyutlu sembolojiyi birden fazla satır içerecek şekilde bir çerçeve içinde yeniden boyutlandırma işlemidir.

1940'ların sonunda bir lisansüstü öğrencisi olan Amerikalı Bernard Silver, öğrenim gördüğü Drexel Teknoloji Enstitüsü'ne gelen bir market zinciri sahibinin kasada tüm ürün bilgilerini otomatik kaydedecek bir sistem geliştirilmesini istediğini, ama enstitünün konuyla ilgilenmediğini gördü. Bu fikir Silver'in ilgisini çekti ve doktora öğrencisi olan arkadaşı Amerikalı Norman Woodland'a bundan söz etti. Konu üzerinde birlikte çalışmaya başladılar.

Akıllarına ilkin, kızılötesi ışığın altında parlayacak floresan mürekkeple oluşturulacak desenleri kullanmak geldi ama bunun çok kullanışsız ve yüksek maliyetli olduğu ortaya çıktı. Ardından Norman Woodland, Morse kodu ilkesiyle çalışan ve tarayıcıya okutulabilecek bir etiket düşündü. Mors kodundan tek farkı, noktalar yerine inceli kalınlı çizgiler kullanılması olacaktı.

Barkodun henüz oluşum aşamasında ortaya atılan bu görüş modern barkod fikrine çok yakındı ama Woodland ve Silver bu durumda çizgileri tarayıcıya okutmanın çok güç olacağı düşüncesiyle fikri daha da geliştirdiler; 1949'da hedef tahtasındakine benzer iç içe geçmiş halkalar şeklinde bir veri kodu için patent başvurusu yaptılar. Böylece tarayıcının barkoda paralel tutulması zorunluluğu ortadan kalkacaktı. Günümüzün lazerli okuyucuları bu sorunu, etiketi aynı anda birkaç yönden birden tarayarak aşar.

Bunun ardından, tarayıcılarının prototipini yaptılar; prototip, okumakta olduğu kodları yakıp kül etmeden önce fikrin işe yaradığını gösterecekti. Woodland o dönemde IBM firmasında çalışıyordu ve firma iki kez patent haklarını satın alma önerisi yaptı. Sonunda patent hakkını 1962'de Philco firması aldı ve sonra RCA firmasına sattı. 1970'lerde hâla IBM firmasında çalışmakta olan Woodland, Amerikalı George Laurer ile birlikte Evrensel Ürün Kodu olarak bilinen ve 1973'te onaylanan 12 basamaklı karmaşık kodu geliştirdi. Ertesi yıl, 26 Haziran 1974 günü sabah 08.01'de, ABD'nin Ohio eyaletinde bulunan Troy şehrindeki Marsh Süpermarket'in kasasında işlenen bir paket sakız, dünyada barkodla satılan ilk ürün oldu.

Tek boyutlu barkod ikili bir koddur (1'ler ve 0'lar). Çizgi ve boşluklar değişen kalınlıklarda olurlar ve farklı kombinasyonlarda basılırlar. Okunabilme için, iyi bir baskı ve çizgi ve boşluklar arasında yeterli kontrast olmalıdır. Tarayıcılar kodları okumak için farklı teknolojiler kullanır. En genel iki teknoloji lazer ve kameradır. Tarayıcılar, birçok süpermarket kasasında olduğu gibi sabit veya envanter takibinde kullanıldığı şekilde el tipi cihazlar olabilir.

Uğursuz başlangıcına rağmen, barkod birçok ve farklı uygulamada fark edilir bir başarı kazanmıştır. İlk başarılı barkodlardan olan ve Dr. David Allais tarafından geliştirilen Code 39, lojistik ve savunma sanayi uygulamalarında geniş bir uygulama alanı bulmuştur. Code 39 daha yeni barkodlara göre daha az karmaşık olması sayesinde bugün hala kullanımdadır. Code 128 ve Interleaved 2 bazı geniş pazarlarda başarı kazanmış diğer kodlardır.

Barkodların en iyi bilinen ve en yaygın kullanımı tüketici ürünlerindedir. Evrensel Ürün Kodu, veya U.P.C., bir tanedir çünkü kullanıcıları tarafından geliştirilmiştir. Birçok teknolojik yenilik önce bulunur sonradan bu yeniliğe uygun bir ihtiyaç belirlenir. U.P.C. 1970'lerin başında Amerikan meyve-sebze sektörünün belirlediği bir ihtiyaca cevap vermiştir.

Sebze-meyve reyonlarındaki işlemleri otomatik hale getirmenin işçilik maliyetlerini azaltacağı, stok kontrolünü geliştireceği, işleri hızlandıracağı ve müşteri hizmetlerini geliştireceğine inanan, hem üreticileri hem de süpermarketleri temsil eden altı tane endüstri birliği endüstri liderlerinden oluşan bir komite kurdu. İki yıl süren çalışmalar 1 Nisan 1973 tarihinde Evrensel Ürün Kodunun ve U.P.C. barkod sembolojisinin anons edilmesi ile sonuçlandı. U.P.C. ticari olarak kendini ilk defa Haziran 1974'te Troy, Ohio'daki Marsh'ın Süpermarketinde bir Wrigley's sakız paketi üzerinde gösterdi.

Sebze - meyve endüstrisi komitesinin yürüttüğü ekonomik çalışmalar 1970'lerin ortalarında okuma yöntemiyle sektörde 40 milyon dolardan fazla bir tasarruf yapılacağını öngörmüştü. Bu rakamlara o zaman diliminde ulaşılamadı, barkod okuma yönteminin öldüğünü söyleyenler bile oldu. Üreticilerin barkodlu etiketleri hemen kullanmaya başlamalarına rağmen barkodun faydası pahalı tarayıcıların çok sayıda perakendeci tarafından kullanılmasını gerektiriyordu. Hiçbiri ilk olmayı istemiyordu ve Business Week'in yayınladığı "Başarısız Süpermarket Tarayıcısı" makalesinde olduğu gibi sonuçlar ilk birkaç yıl umut verici görünmüyordu.

Mesajlar ve barkodlar arasındaki ilişki semboloji olarak adlandırılır. Bir sembolojinin özelliği mesajdaki rakam/karakterlerin ve başlangıç bitiş işaretlerinin çizgi ve boşluklar halinde tek tek kodlanması, barkoddan önceki ve sonraki gerekli boş alanın boyutu ve bir kontrol karakterinin hesaplanmasını içerir.

Tek boyutlu sembolojiler genel olarak iki özelliğe göre sınıflandırılır:
Sürekli veya ayrık: Sürekli sembolojilerde karakterler arka arkaya yer alır, bir tanesi boşlukla biterse diğeri çizgi ile başlar veya tersi. Ayrık sembolojilerde ise karakterler çizgi ile başlar ve biter; Kod bitimi gibi algılanmadığı sürece aradaki boşluk ihmal edilir.
İki genişlikli veya çoklu genişlikli: İki genişlikli sembolojilerde çizgi ve boşluklar geniş ve dardır; geniş bir çizginin ne kadar geniş olduğu o sembolojinin geniş çizgiler ile ilgili tanımına uyduğu sürece önemli değildir (genelde dar çizginin iki veya üç katı kadar daha geniş). Birçok çoklu genişlikli sembolojilerdeki çizgi ve boşluklar modül denen temel bir genişliğin katlarıdır; böyle kodlar genellikle 1, 2, 3, ve 4 modül genişliği kullanırlar.

İç içe kodlar tek boyutlu bir sembolojinin yatayda birkaç defa tekrarlanması ile oluşur.

İki boyutlu sembolojiler çok çeşitlidir. En genel olanı kare veya nokta şekilli modülleri bir tablo şeklinde gösteren matriks kodlardır. İki boyutlu sembolojiler başka görsel şekillerde de olabilirler. Dairesel şekillerin yanında, farklı boyut veya şekillerdeki modül dizilerini kullanıcının belirlediği bir görüntünün içine gizleyerek (örneğin DataGlyph) steganografiyi kullanan birçok iki boyutlu semboloji de vardır.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Products

42GONYA 8x4 Abc Ace ACORD Activex acura AFIA AIRWICK AK Akat AKAY algida ALO ALTINYILDIZ ANAVARZA Anchor ANTIM Aparatif Aptamil Ari Ariel Arko Arý Asya ATTARIYE AXE AYCA Aytac B-Cure Baby Time Bagdat Baharat Bahcivan BALONEVI BALPARMAK BALPINARI Banat Barilla BAsAK BAsYAZICI BEAUTY Bebelac Bebeto BECEL BELLISMA BERRAK Beta Tea BEYBI BEYOgLU BEYPAZARI BIFA BIG BABOL BIG BOSS BILLUR TUZ BINGO BIOWAX BIRYAg BISCOLATA Bioblas Bizim BLACK SEA BLACKBURN Blade Blendax BLENIOR Bogazici Bompi Gida BONDROPS Bonhair Boos BOUNTY BREF BULVAR BURCU BURN BÝNGO BÝSCOLATA CALDION Calgon CALVE cam Sakizi CAMSIL CAMSÝL Canbebe Canped Cappy CARPEX CARTEDOR caykur CEBEL cELIKBILEK cEREZOZ cEREZZA CHEETOS cIMEN CIPSO CIRE ASEPTINE Cif CLEAN&CLEAR Clear Clin Coca Cola COLA TURKA COLGATE COOK cotanak cögenler Dalan DALIN DALÝN DAMLA DARDANEL DEOTAK DERBY Dermokil Detan Deva DIMES DISNEY Didi Diger Dixi DK Dent Dogadan Doganay DOgUs Domestos DORITOS DORÝTOS Dove Dr Oetker DUNLOP DURACELL Duru Duru Bakliyat DÝFAs ECOMAX EGOS Ekici ELDE ELEKTRIK ELEKTRONIK ELIT Elidor Elseve EMEK Emotion ENKA EPILADY EQUAL Erikli ERNET Eti Eti Matik EVOLVIA Evy Baby Eyup Sabri Tuncer Fa Fairy FALIM Familia Fanta FAVORI Fax Febreze Fersan FILIZ FILTRAP FINISH FIRST FIRST CLASS FISKOBIRLIK Fidan FLORET FONEX Fuse Tea FÝNÝSH FÝRST FÝSKOBÝRLÝK GARNIER General Gesas GEZER GITAs Gillette GLADE Gliss Golda GuLDAgI GuLEc GuLLu Gundogdu GuNSEVEN GuRAL GuRALLAR GuZEL cAY Haci sakir Haribo HARMAN HASKAHVE HAYAT Head & Shoulders HEDIYELIK HEKIMOgLU HEKÝMOgLU HERO BABY HERTAT HIRDAVAT Hipp Hobby HOPS Humana HUNCA Hyper Icim INDOMIE IPANA Ipek ISI-SER Jacobs JAGLER Johnson's Baby KARALI KARALÝ KAVAKLIDERE KEMAL KuKRER KENT KENTON KINDER KIRTASIYE Knorr KOCATEPE KODAK KOLCU KOMILI KOMILI BEBE KOROPLAST KORUMA KOTEX KOZMETIK KÖRFEZIM KRISTAL KRÝSTAL KÝNDER L'OREAL PARÝS LACTAMIL LAPIDEN LAYS Le Petit Marseillais LESOLEIL LEZZO LIPTON Listerine LOKMAN LuX LÝPTON MAGIC MAHMOOD Marc MARET MARMARABIRLIK MARMARABÝRLÝK MARS MASCOT maybelline MAYLO MEHMET AYDIN MEHMET EFENDI MELIS MELÝS MENTOS MEYSU MISS Milka Molfix Molped MORFIcI Mr. Muscle MR.LIBERO Mustafa Arslan NAZO NEFISE SULTAN NESCAFE Nesquik Nestle NEUTROGENA NEVTAT POLAT New Well NISA NIVEA Nuhun Ankara Makarnasi Nutella NUTRITENDER NÝVEA OBAcAY Ofcay Okey OLCA OLIPS Omo Onur ORAL-B ORKIDE Orkid ORUcOgLU OSTWINT OYUNCAK Ozmo Öncu Örsler PACE Pakmaya PALETTE PAMIR PAN sEKER Panasonic PANKU PANTENE PAPIA PAPÝA PAREX Parodontax PAsABAHcE Pastavilla PATOS PENGUEN Pepsi PERMATIK PEROS PERSA Persil Perwoll PETEK PIKNIK Pinar Pinar Kuruyemis PLASTIK POLI POLÝ PORcÖZ PRINGLES Pril Prima PRÝNGLES PUFFY Pýnar Pýnar Kuruyemis QLIFE RAID Rebul Redbull REMOVE RESTOREX Rexona Rinso ROCCO RUFFLES SABAH sAHIN SALEV Saloon SALTI SALTÝ SANA SARAY SARAY TUZ SARELLE SCHOLL SCOTCH BRITE SEA COLOR SEBAMED SEK sEKEROGLU SELIN Selpak Selva sEN PILIc Sensodyne SER&YAT SERA SERVIS Sesu Seyidoglu SHE SINKOV SIRMA Signal Silen Sitil Siveno Slazenger Sleepy SNOB SOFIA SOFTLY Solo sölen Sprite STAR Superfresh Sutas SYOSS TADELLE Tadim TAFT TAMEK Tamtad TANIMSIZ TARIs TARÝs TAT TEKFEN TEKSTIL TENO TEREM TEX THE TIREBOLU TOBLERONE Torku Toros Naturel TORUN Toshiba TOYBOX Tropicana Tukas Tursil Twix ulker Uludag Uni Baby Uno Vanish Veet Vernel Viking Vileda Vindex Viva Cappio Vivident Wee Woolite Yayla Ýcim Yedigun Yetis Yonca ÝPANA Yudum Yumos Zade ZAIKA ZAMBAK ZEBRA ZUCCACIYE