Barkod Tanımı
Barkod, çubuk kod ya da çizgi im, verilerin görsel özellikli makinelerin okuyabilmesi için çeşitli kodlama yöntemleriyle sunulmasıdır.
Orijinal olarak barkod, veriyi paralel çizgilerin genişlikleri ve boşlukları arasında saklardı, ama günümüzde noktasal şekiller, iç içe daireler ve görüntü içinde gizli şekiller gibi farklı türlerde de görülebiliyorlar.
Barkod, barkod okuyucu olarak da adlandırılan optik okuyucular ile okunabilir veya özel yazılımlarla görüntü içinden taranabilir. Barkod bilgisayara veri girişinin doğruluğunu ve hızını artıran Otomatik Tanıma Veri Toplama (OT/VT) uygulamalarında geniş bir kullanım alanı bulmaktadır.
Geleneksel olarak barkod kodlaması sadece rakamları sembolize ederken, yeni sembolojiler tüm ASCII karakter setine büyük harf ve daha fazlasını eklemiştir. Basit barkodların ihtiyaç duyduğu alana daha fazla bilgi sığdırma gereksinimi çizgiler yerine kare hücreleri içeren (bir tür İki boyutlu barkod) matrix kodların geliştirilmesine sebebiyet vermiştir. İç içe kodlar iki boyutlu ve tek boyutlu kodların karışımıdır ve geleneksel tek boyutlu sembolojiyi birden fazla satır içerecek şekilde bir çerçeve içinde yeniden boyutlandırma işlemidir.
1940'ların sonunda bir lisansüstü öğrencisi olan Amerikalı Bernard Silver, öğrenim gördüğü Drexel Teknoloji Enstitüsü'ne gelen bir market zinciri sahibinin kasada tüm ürün bilgilerini otomatik kaydedecek bir sistem geliştirilmesini istediğini, ama enstitünün konuyla ilgilenmediğini gördü. Bu fikir Silver'in ilgisini çekti ve doktora öğrencisi olan arkadaşı Amerikalı Norman Woodland'a bundan söz etti. Konu üzerinde birlikte çalışmaya başladılar.
Akıllarına ilkin, kızılötesi ışığın altında parlayacak floresan mürekkeple oluşturulacak desenleri kullanmak geldi ama bunun çok kullanışsız ve yüksek maliyetli olduğu ortaya çıktı. Ardından Norman Woodland, Morse kodu ilkesiyle çalışan ve tarayıcıya okutulabilecek bir etiket düşündü. Mors kodundan tek farkı, noktalar yerine inceli kalınlı çizgiler kullanılması olacaktı.
Barkodun henüz oluşum aşamasında ortaya atılan bu görüş modern barkod fikrine çok yakındı ama Woodland ve Silver bu durumda çizgileri tarayıcıya okutmanın çok güç olacağı düşüncesiyle fikri daha da geliştirdiler; 1949'da hedef tahtasındakine benzer iç içe geçmiş halkalar şeklinde bir veri kodu için patent başvurusu yaptılar. Böylece tarayıcının barkoda paralel tutulması zorunluluğu ortadan kalkacaktı. Günümüzün lazerli okuyucuları bu sorunu, etiketi aynı anda birkaç yönden birden tarayarak aşar.
Bunun ardından, tarayıcılarının prototipini yaptılar; prototip, okumakta olduğu kodları yakıp kül etmeden önce fikrin işe yaradığını gösterecekti. Woodland o dönemde IBM firmasında çalışıyordu ve firma iki kez patent haklarını satın alma önerisi yaptı. Sonunda patent hakkını 1962'de Philco firması aldı ve sonra RCA firmasına sattı. 1970'lerde hâla IBM firmasında çalışmakta olan Woodland, Amerikalı George Laurer ile birlikte Evrensel Ürün Kodu olarak bilinen ve 1973'te onaylanan 12 basamaklı karmaşık kodu geliştirdi. Ertesi yıl, 26 Haziran 1974 günü sabah 08.01'de, ABD'nin Ohio eyaletinde bulunan Troy şehrindeki Marsh Süpermarket'in kasasında işlenen bir paket sakız, dünyada barkodla satılan ilk ürün oldu.
Tek boyutlu barkod ikili bir koddur (1'ler ve 0'lar). Çizgi ve boşluklar değişen kalınlıklarda olurlar ve farklı kombinasyonlarda basılırlar. Okunabilme için, iyi bir baskı ve çizgi ve boşluklar arasında yeterli kontrast olmalıdır. Tarayıcılar kodları okumak için farklı teknolojiler kullanır. En genel iki teknoloji lazer ve kameradır. Tarayıcılar, birçok süpermarket kasasında olduğu gibi sabit veya envanter takibinde kullanıldığı şekilde el tipi cihazlar olabilir.
Uğursuz başlangıcına rağmen, barkod birçok ve farklı uygulamada fark edilir bir başarı kazanmıştır. İlk başarılı barkodlardan olan ve Dr. David Allais tarafından geliştirilen Code 39, lojistik ve savunma sanayi uygulamalarında geniş bir uygulama alanı bulmuştur. Code 39 daha yeni barkodlara göre daha az karmaşık olması sayesinde bugün hala kullanımdadır. Code 128 ve Interleaved 2 bazı geniş pazarlarda başarı kazanmış diğer kodlardır.
Barkodların en iyi bilinen ve en yaygın kullanımı tüketici ürünlerindedir. Evrensel Ürün Kodu, veya U.P.C., bir tanedir çünkü kullanıcıları tarafından geliştirilmiştir. Birçok teknolojik yenilik önce bulunur sonradan bu yeniliğe uygun bir ihtiyaç belirlenir. U.P.C. 1970'lerin başında Amerikan meyve-sebze sektörünün belirlediği bir ihtiyaca cevap vermiştir.
Sebze-meyve reyonlarındaki işlemleri otomatik hale getirmenin işçilik maliyetlerini azaltacağı, stok kontrolünü geliştireceği, işleri hızlandıracağı ve müşteri hizmetlerini geliştireceğine inanan, hem üreticileri hem de süpermarketleri temsil eden altı tane endüstri birliği endüstri liderlerinden oluşan bir komite kurdu. İki yıl süren çalışmalar 1 Nisan 1973 tarihinde Evrensel Ürün Kodunun ve U.P.C. barkod sembolojisinin anons edilmesi ile sonuçlandı. U.P.C. ticari olarak kendini ilk defa Haziran 1974'te Troy, Ohio'daki Marsh'ın Süpermarketinde bir Wrigley's sakız paketi üzerinde gösterdi.
Sebze - meyve endüstrisi komitesinin yürüttüğü ekonomik çalışmalar 1970'lerin ortalarında okuma yöntemiyle sektörde 40 milyon dolardan fazla bir tasarruf yapılacağını öngörmüştü. Bu rakamlara o zaman diliminde ulaşılamadı, barkod okuma yönteminin öldüğünü söyleyenler bile oldu. Üreticilerin barkodlu etiketleri hemen kullanmaya başlamalarına rağmen barkodun faydası pahalı tarayıcıların çok sayıda perakendeci tarafından kullanılmasını gerektiriyordu. Hiçbiri ilk olmayı istemiyordu ve Business Week'in yayınladığı "Başarısız Süpermarket Tarayıcısı" makalesinde olduğu gibi sonuçlar ilk birkaç yıl umut verici görünmüyordu.
Mesajlar ve barkodlar arasındaki ilişki semboloji olarak adlandırılır. Bir sembolojinin özelliği mesajdaki rakam/karakterlerin ve başlangıç bitiş işaretlerinin çizgi ve boşluklar halinde tek tek kodlanması, barkoddan önceki ve sonraki gerekli boş alanın boyutu ve bir kontrol karakterinin hesaplanmasını içerir.
Tek boyutlu sembolojiler genel olarak iki özelliğe göre sınıflandırılır:
Sürekli veya ayrık: Sürekli sembolojilerde karakterler arka arkaya yer alır, bir tanesi boşlukla biterse diğeri çizgi ile başlar veya tersi. Ayrık sembolojilerde ise karakterler çizgi ile başlar ve biter; Kod bitimi gibi algılanmadığı sürece aradaki boşluk ihmal edilir.
İki genişlikli veya çoklu genişlikli: İki genişlikli sembolojilerde çizgi ve boşluklar geniş ve dardır; geniş bir çizginin ne kadar geniş olduğu o sembolojinin geniş çizgiler ile ilgili tanımına uyduğu sürece önemli değildir (genelde dar çizginin iki veya üç katı kadar daha geniş). Birçok çoklu genişlikli sembolojilerdeki çizgi ve boşluklar modül denen temel bir genişliğin katlarıdır; böyle kodlar genellikle 1, 2, 3, ve 4 modül genişliği kullanırlar.
İç içe kodlar tek boyutlu bir sembolojinin yatayda birkaç defa tekrarlanması ile oluşur.
İki boyutlu sembolojiler çok çeşitlidir. En genel olanı kare veya nokta şekilli modülleri bir tablo şeklinde gösteren matriks kodlardır. İki boyutlu sembolojiler başka görsel şekillerde de olabilirler. Dairesel şekillerin yanında, farklı boyut veya şekillerdeki modül dizilerini kullanıcının belirlediği bir görüntünün içine gizleyerek (örneğin DataGlyph) steganografiyi kullanan birçok iki boyutlu semboloji de vardır.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)
Products
42GONYA
8x4
Abc
Ace
ACORD
Activex
acura
AFIA
AIRWICK
AK
Akat
AKAY
algida
ALO
ALTINYILDIZ
ANAVARZA
Anchor
ANTIM
Aparatif
Aptamil
Ari
Ariel
Arko
Arý
Asya
ATTARIYE
AXE
AYCA
Aytac
B-Cure
Baby Time
Bagdat Baharat
Bahcivan
BALONEVI
BALPARMAK
BALPINARI
Banat
Barilla
BAsAK
BAsYAZICI
BEAUTY
Bebelac
Bebeto
BECEL
BELLISMA
BERRAK
Beta Tea
BEYBI
BEYOgLU
BEYPAZARI
BIFA
BIG BABOL
BIG BOSS
BILLUR TUZ
BINGO
BIOWAX
BIRYAg
BISCOLATA
Bioblas
Bizim
BLACK SEA
BLACKBURN
Blade
Blendax
BLENIOR
Bogazici
Bompi Gida
BONDROPS
Bonhair
Boos
BOUNTY
BREF
BULVAR
BURCU
BURN
BÝNGO
BÝSCOLATA
CALDION
Calgon
CALVE
cam Sakizi
CAMSIL
CAMSÝL
Canbebe
Canped
Cappy
CARPEX
CARTEDOR
caykur
CEBEL
cELIKBILEK
cEREZOZ
cEREZZA
CHEETOS
cIMEN
CIPSO
CIRE ASEPTINE
Cif
CLEAN&CLEAR
Clear
Clin
Coca Cola
COLA TURKA
COLGATE
COOK
cotanak
cögenler
Dalan
DALIN
DALÝN
DAMLA
DARDANEL
DEOTAK
DERBY
Dermokil
Detan
Deva
DIMES
DISNEY
Didi
Diger
Dixi
DK Dent
Dogadan
Doganay
DOgUs
Domestos
DORITOS
DORÝTOS
Dove
Dr Oetker
DUNLOP
DURACELL
Duru
Duru Bakliyat
DÝFAs
ECOMAX
EGOS
Ekici
ELDE
ELEKTRIK
ELEKTRONIK
ELIT
Elidor
Elseve
EMEK
Emotion
ENKA
EPILADY
EQUAL
Erikli
ERNET
Eti
Eti Matik
EVOLVIA
Evy Baby
Eyup Sabri Tuncer
Fa
Fairy
FALIM
Familia
Fanta
FAVORI
Fax
Febreze
Fersan
FILIZ
FILTRAP
FINISH
FIRST
FIRST CLASS
FISKOBIRLIK
Fidan
FLORET
FONEX
Fuse Tea
FÝNÝSH
FÝRST
FÝSKOBÝRLÝK
GARNIER
General
Gesas
GEZER
GITAs
Gillette
GLADE
Gliss
Golda
GuLDAgI
GuLEc
GuLLu
Gundogdu
GuNSEVEN
GuRAL
GuRALLAR
GuZEL cAY
Haci sakir
Haribo
HARMAN
HASKAHVE
HAYAT
Head & Shoulders
HEDIYELIK
HEKIMOgLU
HEKÝMOgLU
HERO BABY
HERTAT
HIRDAVAT
Hipp
Hobby
HOPS
Humana
HUNCA
Hyper
Icim
INDOMIE
IPANA
Ipek
ISI-SER
Jacobs
JAGLER
Johnson's Baby
KARALI
KARALÝ
KAVAKLIDERE
KEMAL KuKRER
KENT
KENTON
KINDER
KIRTASIYE
Knorr
KOCATEPE
KODAK
KOLCU
KOMILI
KOMILI BEBE
KOROPLAST
KORUMA
KOTEX
KOZMETIK
KÖRFEZIM
KRISTAL
KRÝSTAL
KÝNDER
L'OREAL PARÝS
LACTAMIL
LAPIDEN
LAYS
Le Petit Marseillais
LESOLEIL
LEZZO
LIPTON
Listerine
LOKMAN
LuX
LÝPTON
MAGIC
MAHMOOD
Marc
MARET
MARMARABIRLIK
MARMARABÝRLÝK
MARS
MASCOT
maybelline
MAYLO
MEHMET AYDIN
MEHMET EFENDI
MELIS
MELÝS
MENTOS
MEYSU
MISS
Milka
Molfix
Molped
MORFIcI
Mr. Muscle
MR.LIBERO
Mustafa Arslan
NAZO
NEFISE SULTAN
NESCAFE
Nesquik
Nestle
NEUTROGENA
NEVTAT POLAT
New Well
NISA
NIVEA
Nuhun Ankara Makarnasi
Nutella
NUTRITENDER
NÝVEA
OBAcAY
Ofcay
Okey
OLCA
OLIPS
Omo
Onur
ORAL-B
ORKIDE
Orkid
ORUcOgLU
OSTWINT
OYUNCAK
Ozmo
Öncu
Örsler
PACE
Pakmaya
PALETTE
PAMIR
PAN sEKER
Panasonic
PANKU
PANTENE
PAPIA
PAPÝA
PAREX
Parodontax
PAsABAHcE
Pastavilla
PATOS
PENGUEN
Pepsi
PERMATIK
PEROS
PERSA
Persil
Perwoll
PETEK
PIKNIK
Pinar
Pinar Kuruyemis
PLASTIK
POLI
POLÝ
PORcÖZ
PRINGLES
Pril
Prima
PRÝNGLES
PUFFY
Pýnar
Pýnar Kuruyemis
QLIFE
RAID
Rebul
Redbull
REMOVE
RESTOREX
Rexona
Rinso
ROCCO
RUFFLES
SABAH
sAHIN
SALEV
Saloon
SALTI
SALTÝ
SANA
SARAY
SARAY TUZ
SARELLE
SCHOLL
SCOTCH BRITE
SEA COLOR
SEBAMED
SEK
sEKEROGLU
SELIN
Selpak
Selva
sEN PILIc
Sensodyne
SER&YAT
SERA
SERVIS
Sesu
Seyidoglu
SHE
SINKOV
SIRMA
Signal
Silen
Sitil
Siveno
Slazenger
Sleepy
SNOB
SOFIA
SOFTLY
Solo
sölen
Sprite
STAR
Superfresh
Sutas
SYOSS
TADELLE
Tadim
TAFT
TAMEK
Tamtad
TANIMSIZ
TARIs
TARÝs
TAT
TEKFEN
TEKSTIL
TENO
TEREM
TEX
THE
TIREBOLU
TOBLERONE
Torku
Toros Naturel
TORUN
Toshiba
TOYBOX
Tropicana
Tukas
Tursil
Twix
ulker
Uludag
Uni Baby
Uno
Vanish
Veet
Vernel
Viking
Vileda
Vindex
Viva Cappio
Vivident
Wee
Woolite
Yayla
Ýcim
Yedigun
Yetis
Yonca
ÝPANA
Yudum
Yumos
Zade
ZAIKA
ZAMBAK
ZEBRA
ZUCCACIYE
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder